QUÈ ÉS L’ESTRÈS I COM EL PODEM AFRONTAR SATISFACTÒRIAMENT?

L’estrès és la resposta que fa el nostre cos davant de les coses amb les que ens trobem. Quan ens trobem davant situacions noves el cos es posa alerta per utilitzar els seus recursos i energies i resoldre bé aquella situació.
Degut a l’evolució humana, el nostre cos respon com sempre ho ha fet: peparant-se per fugir o per atacar.
(Fa milers d’anys els humans fugien dels animals que se’ls volien menjar; avui això no passa, però el mecanisme de resposta davant de les situacions exigents és el mateix que aleshores).
Podem dir doncs que l’estrès és un mecanisme adaptatiu.
En sí mateix l’estrès no és bo ni dolent. Tot depèn.
És bo i fins i tot necessari per fer coses. Ens cal estar activats per encarar el que fem cada dia, sigui a la feina, sigui als estudis, sigui en les relacions socials. Cert nivell d’estrès és bo.
COM ENS POT PERJUDICAR L’ESTRÈS?
Si s’estèn durant molt temps pot arribar a perjudicar-nos durament. Perquè?
Doncs perque els símptomes (tan físics com psicològics) mantinguts durant molt temps provoquen un cansament continuat de la persona, fins que es pot produir un “trencament”. Fins que el cos (la persona) diu “prou”. El que passa al nostre cos quan tenim estrès és que es genera una hormona, el cortisol, que s’aboca a la sang i provoca el malestar físic.
Els símptomes més importants als que hem d’atendre per identificar si patim estrès són:
  • augment de la freqüència cardíaca i de la tensió arterial
  • augment del ritme de la respiració
  • increment de la tensió muscular (podent arribar a causar contractures)
  • ansietat
  • confusió
  • oblits
  • fatiga
  • irritabilitat
  • sentiments negatius i pèrdua d’autoestima
  • dormir malament
  • alteració de les ganes de menjar (en més o en menys)
  • increment del consum de tabac, alcohol o medicaments (psicofàrmacs)
L’estrès el podem experimentar en qualsevol àmbit de la nostra vida (feina, estudis, família).
Tots podem passar situacions puntuals d’estrès (per exàmens, per excessos de feina, per malalties o accidents de familiars…).
Per tenir estrès no cal que tinguem moltes coses per fer a la vegada. La quantitat no és imprescindible per tenir estrès.
Els problemes seriosos apareixen quan els símptomes s’allarguen en el temps: la persona no descansa i la sensació de fatiga persisteix. Aleshores els pensaments negatius comencen a dominar-nos…
COM PODEM AFRONTAR SATISFACTÒRIAMENT L’ESTRÈS?
Encarant adequadament la situació.
Per a això primer que res importa com ens veiem a nosaltres mateixos:
  • si pensem que la major part de les coses que passen estan fora del nostre control sentirem estrès més fàcilment.
  • Si ens veiem capaços de fer coses bé serà millor si creiem que tot ho fem malament.
  • Si ens considerem capaços de resistir adversitats o almenys amb capacitat de guanyar resistència amb les experiències que anem tenint el nostre estrès serà menor.
  • Si creiem que el que fem té un sentit i no que ens deixem portar per les coses tal com van venint (p.e. tenir projectes o idees de perquè fem el que fem) encaixarem millor els imprevistos i l’estrès ens afectarà menys.
Una vegada identificada la situació com generadora d’estrès, el que hauriem de fer és reduir o eliminar les causes. Com podem fer això?
  • Gestionant millor el temps (marcant-nos prioritats i seguint-les)
  • tenint cura del nostre cos (descansar adequadament i fent exercici de manera moderada, eliminant en la mesura del possible el consum de tabac alcohol i psicofàrmacs)
  • Dient la paraula “NO” quan sigui necessari. Ningú arriba a tot sempre…
  • Mantenint relacions socials que ens siguin gratificants. Tenir algú de confiança per contar-li les nostres preocupacions, que ens escolti atentament. Potser un amic amb el que ens trobem cada cert temps per dinar o simplement xerrar. Potser millorar les relacions amb la parella (tenir relacions sexuals millora la sensació de benestar).
  • Mirar de descobrir les parts positives de les situacions.
  • Intentar generar nous punts de vista sobre les coses. No sempre es pot veure tot d’una sola manera.
I si amb tot plegat no n’hi ha prou per sortir-ne sol, aleshores serà el moment de cercar l’ajut d’algun professional.
Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en afrontar l'estrès, ansiedad, ansietat, confusió, estrés, gestió del temps, gestion del tiempo. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s